drpetiran logo
دکتر پتیران

کلینیک دامپزشکی دکتر افشار

مناسب ترین راه رعایت بهداشت دندان های حیوان مسواک زدن روزانه آنهاست . پلاک دندانی تجمع باکتریها در بین دندان و لثه هاست . گاهی تجمع بیش از حد پلاک دندانی می تواند موجب عفونت و پیشرفت آن باعث جدا شدن دندان از استخوان آرواره گردد .اضافه بر ازدست دادن دندان عفونت زیر لثه ها می تواند گسترش یافته و اندام هایی مانند کبد ، کلیه ها و قلب را درگیر سازد .

چگونه می توان دندان حیوان را مسواک زد ؟

این کار معمولا ً خیلی ساده می باشد . ابتدا یک یک مسواک کوچک نرم و یا یک مسواک انگشتی تهیه کنید . سپس از کمی خمیر دندان مخصوص سگ استفاده کنید (خمیر دندان انسان بدلیل اینکه حاوی مواد دترجنت بوده و در صورت بلعیده شدن دارای عوارض میباشد توصیه نمی شود) .

چه مواقعی دندانها بایستی توسط دامپزشک جرمگیری شوند ؟

این مسئله به میزان تجمع پلاک و تارتار روی دندانها بستگی دارد . بهتر است هر ماه وضعیت دندانهای حیوان خود را بررسی کنید و به دندانهای نیش و آسیا دقت بیشتری داشته باشید و تجمع مواد زرد رنگ و یا قهوه ای رنگ روی این دندانها را ، بویژه در ناحیه تماس دندان و لثه به دامپزشک خود گزارش دهید . زمانی که تجمع پلاک وتارتار دندانها قابل مشاهده باشد به تشخیص دامپزشک زمان جرم گیری تخصصی است . باکتری ها به پلاک چسبیده و بافت لثه را تحریک وملتهب می سازند که با درمان ، التهاب لثه از بین می رود ولی اگرالتهاب لثه درمان نشده و به حال خود رها شود موجب بیماری های بافت های اطراف دندانی (periodontal disease) می شود که معمولا قابل درمان نیست .

لازم به ذکر است که از دهان حیوان نباید بوی بد استشمام شود . بوی بد معمولا ً از عفونت ناشی می شود . فاصله بین جرم گیری های دندان به تعداد مسواک زدن های شما بستگی دارد . یک یا دو بار مسواک زدن در روز مناسب است . ولی اگر نتوانید دندانهای حیوان خود را مسواک بزنید حیوان شما به دو یا سه بار جرم گیری در سال نیازمند است .

آیا برای جرم گیری دندان به بیهوشی نیاز است ؟

بیهوشی در هنگام جرم گیری دندانها ضروری است . به سه دلیل عمده جهت جرم گیری دندانها به بیهوشی نیازمندیم :

۱ – عدم تحرک حیوان در هنگام تمیز کردن دندانها

۲ – جلوگیری از درد کشیدن حیوان

۳ – جلوگیری از بلعیده شدن یا استنشاق قطعات باکتریایی جدا شده از پلاک ها

از چه سنی مسواک زدن باید آغاز شود ؟

به محض اینکه توله ها دارای دندان شدند ، بایستی کار مسواک زدن آغاز شود ؛ اگرچه دندانهای شیری به زودی جای خود را به دندانهای دایمی خواهند داد . این کار باعث عادت کردن حیوان به مسواک زدن می شود و به این ترتیب در سنین بالاتر هم به شما اجازه این کار را خواهد داد .

چه کاری می توان برای دندانهای شکسته انجام داد ؟

اگر دندان سگ یا گربه شما شکسته است دو راه برای درمان آن وجود دارد : درمان ریشه و یا کشیدن دندان . شما نمی توانید دندان شکسته را با یک عصب رو باز به حال خود رها کنید چرا که علاوه بر درد شدید ، عفونت نیز بزودی به سراغ آن رفته و پس از مدتی می تواند به تمام بدن گسترش یابد .

کلینیک دامپزشکی دکتر افشار

ثبت نظر

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.